Queer vluchtelingenhulp: ''Met kleine daden maken we groot verschil''

isjed-alara-interview-stichting-prisma-groep-buddy-project-winq-rszd.jpeg

10 november 2021

Directeur Isjed Hussain & activist Alara

Met hun maatjesproject helpt Stichting Prisma Groep queer vluchtelingen op weg in Nederland. Een van hen is de 30-jarige Alara, een transgender activist die vluchtte uit Istanbul. ­“Toen het levenloze lichaam van een van mijn vriendinnen werd gevonden in een koffer wist ik: ik moet hier weg, anders ben ik misschien de volgende.”

​

Vijf jaar geleden bezocht de Turks-Nederlandse Melda* voor het eerst een ontmoetingsavond van Stichting Prisma Groep, een organisatie die zich sinds 2017 met verschillende projecten inzet voor biculturele queer personen. “Ik was doodsbang herkend te worden. Op dat punt had ik een relatie met een meisje, maar mijn familie en mijn Turkse vrienden wisten van niets. Achteraf gezien was mijn angst natuurlijk ongegrond: al was ik een bekende tegengekomen, dan was die hoogstwaarschijnlijk zelf ook queer geweest. Ik weet niet precies wat ik die avond zocht, maar wat ik vond was een veilige plek waar twee delen van mijn identiteit, mijn Turkse roots en mijn liefde voor vrouwen, tegelijk mochten bestaan. Er ging een wereld voor me open.”

​

Klik hier om het volledige artikel te lezen.